Forum Zverinice

Prosimo, da se prijavite or registrirate .

Prijavite se z uporabniškim imenom, geslom in dolžino prijave
Napredno iskanje  

Novice:

Vse nove uporabnike naprošamo, da se najprej predstavijo v forumu O članih in upoštevajo pravila foruma.
Hitri vodnik za nove in bodoče lastnike
Društveni telefon: +386 70 775 734
Vabimo vas, da se nam pridružite v Facebook skupini Zverinice

Strani: [1]   Dol

Avtor Tema: Vitamini in minerali  (Prebrano 883 krat)

0 Uporabnikov in 1 gost spremljajo to temo.

Jana

  • Glavni moderator
  • *****
  • Odjavljen Odjavljen
  • Komentarjev: 2.981
Vitamini in minerali
« : nedelja 19 april, 2009, 22:17:00 22:17 »

Razumevanje potreb dihurjev po vitaminih je zelo kompleksna stvar. Kako naj vemo, če naši dihurji prejemajo zadostne količine posameznega vitamina? Ker je hitrost potovanja hrane skozi prebavni trakt tako hitra, je odgovor »ne moremo vedeti!«. Pri uporabi vitaminov, moramo biti izredno pozorni, saj lahko neustrezne količine povzročijo resne probleme.

Vitamin A
Vitamin A (imenovan tudi retinol) je v maščobah topen vitamin. V naravi bi dihur pridobil ta vitamin iz mastnih rib ali iz jeter živali, ki so njegov plen (nahaja se tudi v mleko in jajcih). Ko dihur zaužije hrano, ki je bogata z vitaminom A, morajo njegova jetra uravnati koncentracijo tega vitamina v krvi. Za transport vitamina A po telesu organizem uporablja posebne krvne prenašalce. Dihur, čigar hrana je bogata z beljakovinami in vsebuje tudi veliko maščob, lahko prevzame vitamin A kar neposredno iz hrane v organizem. Bogat vir vitamina A so surova jetra živali in dihur, hranjen s to vrsto hrane, ne potrebuje dodatnih vitaminskih nadomestkov. Da bi preprečili predoziranje vitamina, lahko surova jetra hranimo samo enkrat tedensko. Jeter ne smemo toplotno obdelati, saj se vitamin A uniči pri temperaturah nad 40°C.

Vitamin A je antioksidant, ki varuje organizem pred boleznimi. Pomembno vlogo igra tudi pri nočnem vidu, rasti, reprodukciji in zdravju kože, saj preprečuje njeno izsušitev. Pripomore tudi k zdravju sluznic, kar vključuje oči, ušesa, pljuča, nos, grlo in sečni mehur. Poleg vsega naštetega, pomaga tudi pri vzdrževanju zdravja imunskega sistema.

Pomanjkanje vitamina A se pri dihurju lahko kaže na različne načine in rahlo pomanjkanje pogosto lahko zamenjamo s čim resnejšim. Nekateri znaki pomanjkanja so: suha in hrapava koža, težave z rastjo (šibke kosti), nizka odpornost proti okužbam, prebavne motnje (driska, ledvični kamni, izguba apetita), lomljivi in krhki zobje, ter motnje vida (predvsem v temi). Vse to so težave na katere ima vitamin A pozitiven učinek. Obstajajo pa tudi negativni učinki vitamina A, če ga ne uporabljamo pravilno in premišljeno. Če surova jetra (ki so naraven vir vit. A) niso na voljo, lahko dihurjem v hrano dodajamo droben ščepec vitaminskega pripravka in sicer ne več kot enkrat na štirinajst dni.
Ker je vitamin A topen v maščobah, se lahko v njih tudi shranjuje in ima ob preveliki koncentraciji v telesu, negativne učinke. Znaki prekomerne preskrbljenosti z vitaminom A so: bruhanje, izguba dlake, poškodba jeter in bolečine v sklepih, zaradi katerih ima dihur težave pri hoji. Vitamin A je pomemben vitamin, ki zahteva premišljeno uporabo in dajanje v zelo majhnih količinah in s primerno dolgimi presledki. Ob pravilni uporabi vitamina A (pa tudi drugih) bo naš dihur živel zdravo in dolgo življenje.

Vitamini skupine B
V to skupino spada kar nekaj pomembnih vitaminov. Ti vitamini so izrednega pomena tudi za zdravje človeka, za dihurje pa je ta pomen še večji. Vitamini skupine B so pogosto združeni in imenovani kar B kompleks. To pa preprosto zato, ker so dolga leta verjeli, da je vse to en sam kompleksen vitamin in ne več posameznih.

Vitamin B1 (tiamin)
Vitamin B1 je vodotopen vitamin, ki se v telesu ne shranjuje in mora biti torej stalno na voljo. V nasprotju z vitaminom A, vitamin B1 težko predoziramo, saj se odvečna količina preprosto izloči z urinom. Ima veliko učinkov: pripomore k zdravju krvi, zagotavlja zdravje možganskega tkiva, pomaga pri prebavi (pri mladih živalih), sodeluje pri rasti in preprečuje nastanek artritisa (pri starejših dihurjih) oz. pomaga pri njegovi ozdravitvi. Rejci dihurjev so ugotovili, da pravilna oskrba z vitaminom B1 pri plemenskih samicah, izboljša spočetje in torej pripomore k plodnosti.

Znaki pomanjkanja vitamina B1 so: utrujenost, razdražljivost, izguba apetita, slaba koordinacija, izguba telesne teže in splošna oslabelost.

Vitamin B1 je na voljo v obliki tablet, ki jih dobimo v lekarnah ali specializiranih prodajalnah. Tablete preprosto zdrobimo (lahko s terilnikom) in ščepec dnevno dodajamo hrani. Na voljo so pripravki, ki vsebujejo samo vitamin B1 ali pa taki, ki vsebujejo tudi ostale vitamine B skupine. Umetno pripravljeni nadomestki so primerni za dihurje, ki ne jedo mesa. Za dihurje, ki zauživajo tudi meso, pa so viri vitamina B1: goveja jetra, svinjina, morska hrana in jajčni rumenjak. Bojazen, da bi dihur zaužil prevelike količine tega vitamina, je odveč, saj se presežek raztopi v vodi in izloči z urinom. Če svojemu dihurju hranimo kuhano hrano (npr. juho), moramo vitaminski nadomestek dodati, ko se hrana ohladi, saj toplota uniči vitamin.

Vitamin B2 (riboflavin)
Vitamin B2 je še eden od pomembnih vitaminov iz te skupine. S svojim delovanjem pomaga nadledvičnim žlezam pri njihovem delu. Pomaga tudi pri oskrbi telesa s kisikom in sodeluje pri metabolizmu maščobnih kislin, ogljikovih hidratov in aminokislin. Potreben je tudi za aktivacijo še enega vitamina B skupine in sicer vitamina B6. Njegovo delovanje pa se tukaj še ne konča. Vitamin B2 sodeluje pri nastanku rdečih krvnih telesc (eritrocitov), pri proizvodnji protiteles in nenazadnje tudi pri celični rasti. Potrebno je omeniti tudi sodelovanje vitamina B2 pri ohranjanju zdravja sluznice prebavnega trakta, s čimer je omogočena pravilna absorbcija železa in ostalih vitaminov B skupine. Znani so tudi pozitivni učinki tega vitamina na zdravje kože, dlake in krempljev. Lastniki dihurjev pogosto mislijo, da dodatek vitamina B2 ni potreben, če je prehrana njegove živali bogata z beljakovinami (proteini). To je zmotno, saj je vitamin B2 najbolj potreben prav pri visoki vsebnosti proteinov v hrani.

Znaki pomanjkanja vitamina B2 vključujejo: poškodbe kože, prebavne motnje, zaostanek v rasti, izgubo dlake, zmanjšano občutljivost in bolezni oči.

Tako kot vitamin B1, je tudi vitamin B2 na voljo v obliki tablet, ki jih lahko kupimo v specializiranih prodajalnah. Tablete zdrobimo in dodajamo hrani skupaj enaki količini vitamina B1 in B2. Po aplikaciji tega vitamina, lahko opazimo obarvanje urina živali v temnejšo rumeno barvo. To je popolnoma normalno, zato je skrb odveč. Podatki o preodmerjanju tega vitamina niso znani.
Naravni viri vitamina B2 so: notranji organi živali (jetra…), sveži deli pustega mesa, mleko, jajca, ribe in naravni jogurt.

Vitamin B3 (niacin)

Vitamin B3 se ob pravilni prehrani sintetizira v telesu in ga ni potrebno dodajati. Potreben je za razmnoževanje celic in sodeluje pri metabolizmu proteinov, maščob in ogljikovih hidratov. Pomaga tudi pri izločanju žolča in prebavnih sokov v želodcu. Ima tudi nekatere druge naloge: zagotavlja pravilno cirkulacijo krvi, pomaga pri pravilnem delovanju živčevja in zagotavlja zdravje kože.

Znaki pomanjkanja vitamina B3 so: bolečine, depresija, utrujenost, slab zadah, izguba apetita, nizek krvni sladkor in mišična oslabelost.

Vitamin B3 je tako kot ostali vitamini, na voljo v obliki tablet. Priporočljiva je uporaba nadomestka B kompleks, saj je težko določiti pravilne odmerke posameznih vitaminov. Če dihur trpi za želodčnimi razjedami ali okvarami jeter, se pred dajanjem dodatnih količin vitamina B3, posvetujte z veterinarjem.
Med naravne vire tega vitamina spadajo: jetra, pusto meso, perutnina, ribe, kunčje meso in mleko. Ob kuhanju hrane v vodi se vitamin B3 izplavi in izgubi.

Vitamin B5 (pantotenska kislina)
Vitamin B5 je pomemben vitamin, ki pa je redko omenjen. Označen je kot »anti-stresni« vitamin. Je topen v vodi in proizveden v telesu živali. Med učinki vitamina B5 lahko omenimo sodelovanje pri izločanju pomembnih hormonov v telesu, med katerimi so hormoni, ki podpirajo delovanje nadledvične žleze, pomagajo pri boju proti alergijam in vzdržujejo zdravje mišic, živcev in kože.

Pomanjkanje vitamina B5 se kaže kot: pogoste okužbe, utrujenost, mišična oslabelost in depresija oz. potrtost.

Tudi vitamin B5 je na voljo v obliki vitaminskih pripravkov (tablet). Ker je topen v vodi in se presežek izloči z urinom, ni bojazni, da bi ga predozirali. Priporočljivo je hkratno dajanje skupaj z ostalimi vitamini B skupine in vitamini A, C in E.
Dihurji, ki jedo sveže meso, dobijo vitamin B5 iz: govedine, ledvic, jeter, svinjine, jajc in pivskega kvasa. Kuhanje mesa uniči večino vitamina B5.

Vitamin B12 (cianokobalamin)

Vitamin B12 je znan kot vitamin, ki spodbuja zdrav apetit. Sodeluje pri rasti telesa in zagotavlja pravilno oskrbo s krvjo. Pomaga tudi pri razgradnji maščob v telesu.

Znaki pomanjkanja vitamina B12 vključujejo: šibkost, izgubo ravnotežja, oslabele reflekse oz. odzivanje, rane v ustih in izgubo teže. Pomanjkanje tega vitamina lahko povzroči tudi motnje živčnega sistema.

Sintetična oblika vitamina B12 je na voljo v obliki tablet in sicer samostojno ali pa skupaj z ostalimi vitamini B skupine (B kompleks). Ker je topen v vodi in se izloča z urinom, ni bojazni da bi v telesu povzročili presežek vitamina. V nasprotju z ostalimi vodotopnimi vitamini, ki se absorbirajo takoj, se vitamin B12 absorbira šele po 2-3 urah.
Med naravne vire vitamina B12 spadajo: jetra, rdeče meso, jajca, ribe in mleko.


Vitamini skupine B so izredno pomembni za zdravje dihurja. Vsak od njih ima vlogo pri zagotavljanju zdravja organizma. Da bi se izognili zmedi pri dajanju vsakega vitamina posebej, priporočamo uporabo vitaminskega nadomestka B kompleks, ki vsebuje vse vitamine te skupine v pravilnem razmerju. Tablete B kompleks so na voljo v lekarnah, specializiranih trgovinah, pa tudi trgovinah z zdravo hrano. Dihurjem, ki zauživajo tudi svežo hrano (meso), dodajamo ščepec zdrobljenih tablet enkrat tedensko. Dihurjem, ki zauživajo samo komercialno pripravljeno hrano (brikete), dodajamo ščepec zdrobljenih tablet, dnevno v brikete ali juho.


Vitamin C (askorbinska kislina)

Vitamin C se redko omenja v povezavi z dihurji, saj se nahaja v sadju in zelenjavi, ki jih dihurjem kot striktnim mesojedom ne pripisujemo. To ni povsem res. Divji dihurji med lovom včasih posežejo tudi po divjih jagodah in podobnem jagodičevju in tako dobijo potrebne količine vitamina C. Drugi vir tega vitamina v naravi je tudi delno prebavljena rastlinska hrana v prebavnem traktu živali, ki jih dihur upleni. Vitamin C je topen vodi in se ob presežku preprosto izloči z urinom. Nevarnosti, da bi se kopičil v telesu in predstavljal presežek, torej ni.
Vitamin C ima veliko koristnih učinkov pri človeku iz česar se sklepa na pozitivne učinke pri dihurjih. Vitamin C je označen kot antioksidant, poleg tega pa varuje organizem pred tujimi snovmi. Dihurjev organizem ne more sam proizvajati vitamina C, zato mora biti ta vnesen z vitaminskimi nadomestki. Vitamin C naj bi pomagal pri: hitrejšem cepljenju ran, pri vzdrževanju zdravja tkiv in celic, pri absorbciji kalcija, pri vzdrževanju zdravja dlesni in pri pomoči imunskemu sistemu pri boju proti boleznim in celo preprečevanju nekaterih bolezni. Vitamin C naj bi sodeloval tudi pri preprečevanju nastanka nevarnih krvnih strdkov in zmanjševanju nastanka modric. Nenazadnje je vitamin C zaveznik organizma v boju proti številnim boleznim.

Med znaki pomanjkanja vitamina C so: nagnjenost k nastanku modric, mehke in krvaveče dlesni, majavost zob, majhne pikčaste krvavitve pod kožo, zadrževanje vode in posledična napihnjenost, splošna oslabelost in navidezni simptomi gripe.

Vitamin C je na voljo v obliki vitaminskih nadomestkov (tablet). Dnevno dodajanje ščepca zdrobljenih tablet lahko dihurju samo koristi. V mnogih primerih lahko dodajanje tega vitamina, obvaruje dihurja pred gripo. Naravnega vira, ki bi bil primeren za dihurje, žal ni, zato moramo vitamin C dodajati v obliki sintetičnega pripravka.


Vitamin D (kalciferol)

Vitamin D je pogosto imenovan kar sončni vitamin, saj je močno povezan s soncem. Pod vplivom sonca se ta vitamin proizvaja v koži organizma. Dihur potrebuje vitamin D za veliko stvari. Najpomembnejša funkcija vitamina D je absorbcija kalcija. Kalcij je potreben za zagotovitev primerne kostne gostote, dobro rast kosti in močne zobe. Vitamin D pomaga tudi pri nadziranju količine fosforja v telesu in pomaga vzdrževati zdravje srca in živčnega sistem. Vitamin D ni topen v vodi, zato mora biti njegova uporaba premišljena. Pogosto se ga uporablja v kombinaciji z vitaminom A, da se izognemu morebitnemu predoziranju. Dihurji s poškodbami ledvic ali jeter, potrebujejo rahlo višje količine vitamina D, saj sta prav ta dva organa pomembna za aktivacijo vitamina D v telesu.

Znaki pomanjkanja vitamina D so različni glede na starost dihurja. Posledica pomanjkanja pri mladih dihurjih so mehke kosti ki vodijo do nastanka rahitisa. Znaki pomanjkanja pri starejših dihurjih pa so: trzanje mišic, krči, kosti ki delujejo boleče in šibke, ter težave z vidom.

Vitamin D je na voljo v obliki tablet, pogosto skupaj z vitaminom A. Vitamin D ni vodotopen in se lahko kopiči v telesu, ter ob presežku povzroči odlaganje kalcija v mehka tkiva telesa. To je eden od vitaminov, ki zahtevajo pazljivo uporabo.
Naravni viri vitamina D so: sardine, losos, tuna, skuše, jetra in jajčni rumenjak.


Vitamin E (tokoferol)

Vitamin E ima v dihurjevem organizmu veliko funkcij. Je topen v maščobah in kljub temu, da se presežek ne izloča z urinom, ne povzroča zastrupitev. Vitamin E pomaga pri preprečevanju degenerativnih bolezni kot so: bolezni srca, artritis, diabetes in kap. Pomemben je tudi pri preprečevanju nastanka krvnih strdkov in pojava mastitisa pri doječih samicah. Vitamin E v obliki olja pomaga tudi pri poškodbah kože (nanesemo ga na prizadeto mesto). Uporabljamo ga lahko tudi na mestih izsušene kože. Vitamin E poleg vsega varuje telo, predvsem pljuča, pred polutanti.

Med znaki pomanjkanja vitamina E so: utrujenost, počasno celjenje ureznin, žolčni kamni, skrajšana življenjska doba rdečih krvničk in plodnostne motnje.

Vitamin E je na voljo v obliki kapsul. Dajanje je enostavno, saj kapsulo predremo in vsebino iztisnemo v hrano.
Naravni viri tega vitamina so: sončnično olje, govedina in morska hrana. Obstojnost vitamina E je občutljiva na segrevanje, zamrzovanje in izpostavljenost zraku.


Vitamin H (biotin)

Vitamin H je zelo pomemben vitamin v dihurjevi prehrani. Čeprav se imenuje vitamin H, ga mnogi uvrščajo kar v skupino B kompleks, saj jih je potrebno dajati skupaj. Vitamin H sodeluje pri metabolizmu maščobi in proteinov, pri celični rasti in proizvodnji maščobnih kislin. Igra pomembno vlogo pri zdravju dlake, živčnega tkiva kože in kostnega mozga. Pomaga tudi pri sproščanju energije iz hrane. Nenazadnje pomaga tudi pri vzdrževanju koncentracije sladkorja v krvi.

Nekateri od znakov pomanjkanja vitamina H so: stanjšanje dlake, izguba dlake, suha in luskava koža, izguba apetita in utrujenost.

Vitamin H je na voljo v obliki tablet, ki jih kupimo v specializiranih trgovinah z zdravo hrano. Je topen v vodi in se ob presežku enostavno izloči z urinom in blatom. Priporočljivo je hkratno dajanje skupaj z vitamini B skupine, saj je učinek ugoden.
Naravni viri vitamina H so: goveja jetra, kuhana jajca, piščančje prsi in losos. Surova jajca vsebujejo avidin, ki se veže z vitaminom H in preprečuje njegovo absorbcijo v telo.

Kalcij
Kalcij za razliko od vseh prej omenjenih, ni vitamin, ampak mineral. Kljub temu je enako pomemben. Veliko lastnikov dihurjev misli, da je kalcij pomemben samo za zdravje zob in kosti. Vendar ima tudi druge vplive. Dihurjev organizem potrebuje kalcij tudi za pomoč pri preprečevanju nastanka krvnih strdkov in mišični rasti. Kalcij ima na organizem tudi pomirjujoči učinek, saj sodeluje pri živčnih signalih. Zagotavlja energijo in pomaga razgrajevati maščobe, ter ohranjati zdravje kože. Kalcij je v telesu dihurja potreben celo življenje, saj se kosti stalno preoblikujejo.

Znaki pomanjkanja kalcija so: bolečine pri hoji, suha koža, mišični krči, krhki kremplji in v izrednih primerih celo krči po telesu.

Kalcij je na voljo v obliki prehranskih dodatkov (tablet). Hrana, ki je vir kalcija pa je: kostna moka, surove kosti, jajčne lupine, mleko, ribe in morski sadeži. Pomembno je dajanje skupaj z vitaminom D.
 
Taurin (aminokislina)
Taurin ni esencialna aminokislina, vendar je kljub temu zelo pomembna za dihurje. Taurin je nujen za prebavo maščob in za prevzem v maščobah topnih vitaminov. Pomemben je tudi za pravilno izkoriščanje kalcija in nekaterih drugih ključnih hranil. Velja, da taurin pomaga pri hidraciji in aktivnosti možganov. V sodelovanju s cinkom pomaga tudi pri zdravju oči in vida.

Ob pomanjkanju taurina se pojavijo nenadne težave z očmi in težave z absorbcijo maščob.

Taurin se nahaja predvsem v mleku, dodatne količine so tudi v mačjem mleku. Priporočljivo je, da mleku dodamo vitamin B6, ki pomaga telesu, da proizvede taurin iz sestavin mleka. Taurin se nahaja tudi v mesu in ribah.


Elementi v sledeh

Železo
Železo je nujno potrebno za zdravje rdečih krvnih celic in čvrstost mišic. V telesu se nahaja v kostnem mozgu, jetrih in vranici. Pomaga pri zdravju imunskega sistema in izboljšuje energetske rezerve. Najbolje je, če železo dajemo samostojno in premišljeno, saj ob presežku lahko povzroči zastrupitev.

Znaki pomanjkanja železa v telesu so: anemija (slabokrvnost), utrujenost, slaba vzdržljivost, razbrazdanost krempljev, krhkost dlake in prebavne motnje.

Železo je na voljo v obliki prehranskih dopolnil, ki jih kupimo v specializiranih trgovinah. V hrani ga najdemo v: mesu, perutnini in ribah.

Cink
Cink je za dihurja pomemben iz večih razlogov. Pomemben je za zdravje imunskega sistema, poleg tega pa zagotavlja tudi brezhibnost dlake, krempljev in kože. Pomemben je za zdravje mišic in sintezo proteinov. Cink uravnava tudi mastnost dlake.

Znaki pomanjkanja so: prehlad, težave z ušesi, tanjšanje dlake, razcepljenost krempljev, izguba apetita in kožni problemi (suha koža, razjede…).

Cink je na voljo v obliki tablet, ki pa jih moramo uporabljati zelo pazljivo, saj lahko cink ob presežku povzroči zastrupitev. Najbolje je dajanje cinka na prazen želodec, vendar lahko to pri dihurjih povzroči težave in ga raje dajemo v obliki multi-vitaminskih pripravkov ali v obliki naravnih virov. Cink se nahaja v: rdečem mesu, perutnini, ribah, morskih sadežih in jajcih.

Multi-vitaminski pripravki
Ti pripravki so sigurno prijatelji lastnikov dihurjev. Odstranijo potrebo po nenehnem odmerjanju in tehtanju pripravkov posameznih vitaminov in tudi strah pred nepravilno odmerjenimi količinami in razmerji med vitamini.

Koliko je preveč? Na embalažah vitaminskih pripravkov so napisane količine, ki so namenjene zauživanju človeka. Dihur potrebuje samo majhen delček odmerka, ki je namenjen ljudem. Najbolje je, da tablete zdrobimo v prah in dihurju hranimo majhen ščepec prahu enkrat tedensko, če smo mnenja da iz hrane ne dobiva potrebnih količin vitaminov.

Vitamini so prehranski dodatki, ki jih moramo uporabljati premišljeno. Znaki pomanjkanja posameznega vitamina so lahko podobni ali celo enaki simptomom nekaterih bolezenskih stanj. Če nismo prepričani ali gre za pomanjkanje vitaminov ali za bolezen, se moramo nujno posvetovati z veterinarjem.



© Crazy Lady (www.ferretvillage.com)
    Jana Habat (prevod in priredba)
« Zadnja sprememba: nedelja 19 april, 2009, 22:33:45 22:33 maja01 »
Evidentirano
Nikoli ne bodi zadovoljen s tistim, kar si, če želiš postati tisto, kar nisi; kajti tam, kjer si postal zadovoljen, boš tudi ostal.
Strani: [1]   Gor